به گزارش راهبرد معاصر، هفته نامه اشپیگل در مطلبی نوشت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار بود ناو جنگی F126 به پرچمدار جدید نیروی دریایی آلمان و مدرنترین کشتی جنگی ارتش این کشور تبدیل شود. اما اکنون بر خلاف برنامه ریزی های انجام شده این پروژه گرانتر و زمانبرتر شده و حتی خطر شکست زودهنگام آن وجود دارد. آلمان میتواند در این فرآیند میلیاردها دلار ضرر کند.
این ناو با 166 متر طول، قابل استقرار در سراسر جهان و مناسب برای طیف گستردهای از ماموریتها می باشد. قرار بود ناوچه F126 به پرچمدار جدید نیروی دریایی آلمان تبدیل شود.
با این حال، این ناو جنگی مدرن قبل از اینکه حتی ساخته شود، در معرض خطر انقراض قرار دارد.
آلمان در ابتدا چهار مدل از این کشتی را در زمان اورزولا فون در لاین، وزیر دفاع وقت، سفارش داد. قرار بود این کشتیها توسط شرکت کشتیسازی هلندی Damen Naval ساخته شوند که به عنوان پیمانکار عمومی در مناقصهای در سراسر اروپا برنده شده بود.
بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع فعلی آلمان، در سال 2024 دو کشتی دیگر برای نیروی دریایی این کشور سفارش داد که هزینه کل آن تقریباً ده میلیارد یورو بود.
قرار بود اولین کشتی از کلاس به اصطلاح Niedersachsen در ابتدا در ژوئیه 2028 تکمیل شود و آخرین کشتی از چهار کشتی سفارش داده شده اول برای ژانویه 2032 برنامه ریزی شده بود. در حالی که در سال 2024 رسماً اعلام شد که این پروژه در نیمه راه برنامه قرار دارد، اکنون اوضاع متفاوت است و طبق گزارش های منتشر شده صحبت از تأخیر 40 تا 48 ماهه برای آماده سازی این پروژه است.
وزارت دفاع آلمان رسماً اعلام کرد که مشکلات مربوط به رابطهای فناوری اطلاعات در نرمافزار طراحی و تولید اختصاصی شرکت Damen Naval علت این تأخیر بوده است. با این حال، اعضای مجلس فدرال آلمان (بوندستاگ) در گفتگویی گمانهزنی کردند که اینها تنها مشکلات موجود برای این پروژه نیستند.
این مشکلات در حال حاضر عواقبی برای شرکت Damen Naval دارند. این شرکت با مشکلات مالی مواجه شده و در ماه ژوئیه با دریافت وام موقت 270 میلیون یورویی برای این شرکت موافقت شده است.
اکنون فشارها بر پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان نیز افزایش یافته است. آلمان تا به حال مبلغ قابل توجهی و حدود 1.8 میلیارد یورو در ساخت و توسعه این پروژه سرمایهگذاری کرده است که در صورت لغو آن احتمالاً از بین خواهد رفت.
چنین اتفاقی به کارخانههای کشتیسازی آلمان نیز ضربه سختی خواهد زد. شرکت Damen Naval متعهد شده بود که حدود 80 درصد از ارزش افزوده را در آلمان ایجاد کند. بیش از 60 پیمانکار فرعی، از جمله کشتیسازان Lürssen، German Naval Yards Kiel و Thyssenkrupp Marine Systems، در حال کار بر روی این پروژه هستند.
به نوشته هفته نامه اشپیگل اکنون پیستوریوس در حال آمادهسازی یک مانور خطرناک برای جایگزینی کارخانه کشتیسازی دامن به عنوان پیمانکار عمومی در این پروژه است. در عوض، قرار است این ناوچهها تحت نظارت شرکتهای آلمانی ساخته شوند.
این تصمیمی است که قطعاً حساس و بحث برانگیز است از جمله تا حدودی به این دلیل که روابط با هلند و اعتبار شرکت دامن که برای هلند و بلژیک نیز ناوچه میسازد، نباید آسیب ببیند. علاوه بر این، باید به هر قیمتی، انتقال منظم این پروژه تضمین شود. وزارت دفاع آلمان در مورد جزئیات برنامهها اظهار نظری نکرد.
با این حال، حتی انتقال این پروژه نیز محدودیتهای زمانی که نیروی دریایی آلمان با آن مواجه است را حل نمیکند. باستین ارنست، از مقامات اتحادیه احزاب متحد مسیحی در پارلمان آلمان انتظار دارد تحویل کشتیهای F126 تا اواسط دهه 2030 به تعویق بیفتد.
هیچکس در نیروی دریایی آلمان با این تاخیر طولانی مدت موافق نیست. در این شرایط همچنین تعهدات آلمان به ناتو برای تأمین کشتیها برای جنگ ضد زیردریایی احتمالی در اقیانوس اطلس نیز متزلزل است.
اشپیگل به نقل از رهبری نیروی دریایی آلمان نوشت: ما زمان زیادی داشتیم اما مطمئناً دیگر بیشتر از این زمان نداریم./تسنیم